نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  ( 1127)                                                                

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 22 : حج ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )


   ( قسمت دوم )


آشیـانـه در عـرش


نتیجه تصویری برای عید قربان

 

 ( جزء هفدهم صفحه 332آیه 5   )

بسم الله الرحمن الرحیم 

یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِن کُنتُمْ فِی رَیْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَ غَیْرِ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَیِّنَ لَکُمْ وَ نُقِرُّ فِی الْأَرْحَامِ مَا نَشَاء إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُکُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکُمْ وَ مِنکُم مَّن یُتَوَفَّى وَ مِنکُم مَّن یُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْلَا یَعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَیْئًا وَ تَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَیْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنبَتَتْ مِن کُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

اى مردم اگر در باره برانگیخته شدن در شکّ اید پس [بدانید] که ما شما را ازخاک آفریده ‏ایم ، سپس از نطفه ، سپس از علقه ، آنگاه از مضغه ، داراى خلقت کامل و [احیانا] خلقت ناقص ، تا [قدرت خود را] بر شما روشن گردانیم ، و آنچه را اراده مى‏ کنیم تا مدتى معین در رَحِم ها قرار مى‏ دهیم ، آنگاه شما را [به صورت] کودک برون مى‏ آوریم ، سپس [حیات شما را ادامه مى ‏دهیم] تا به حد رشدتان برسید ، و برخى از شما [زودرس] مى ‏میرد ، و برخى از شما به غایت پیرى مى‏ رسد ، به گونه اى که پس از دانستن [بسى چیزها] چیزى نمى ‏داند ، و زمین را خشکیده مى ‏بینى و [لى] چون آب بر آن فرود آوریم به جنبش در مى‏ آید و نمو مى‏ کند و از هر نوع [رستنی هاى] نیکو مى ‏رویاند

 

نتیجه تصویری برای عید قربان

 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

اگر در راستی و حقیقت روز رستاخیز شک دارید ؛

بدانید که ترکیب تن آدمی در آفرینش ؛

دلیلی روشن بر منکران بعث است ،

که می فرماید :

من آن خداوندی هستم که تن و هیکلی بدین زیبایی ،

قدی و قامتی و صورتی بدین نیکویی ،

از نطفه ای مهین ( خوار و خُرد ) ،

در قرارگاهی مکین ( رَحِم ) آفریدم ،

تن و هیکلی که اگر تآمّل کنی ؛

دریابی که همانگونه که در آسمانِ ما ،

هفت فلک مرتب کرده ایم ؛

در بدن آدمی نیز هفت چیز به هم آویخته !

که عبارتند از :

آب ، خاک ، گوشت ، پوست ، رگ ، پی ، استخوان !

و چنان که فلک بر دوازده بخش آمده ؛

آدمی را هم دوازده منفذ تعبیه کرده ؛

دو چشم ، دو گوش ، دو بینی ،

دو پستان ، دو مجرا ، دهان و ناف !

و همانگونه که در فلک آسمان ، هفت ستاره هست ؛

آدمی هم دارای هفت قوه است ؛

نیروی بینایی (باصره) ، شنوائی (سامعه ) ، چشائی (ذائقه ) ،

بویایی (شامّه ) ، مالشی (لامسه) ، سخن گویی ( ناطقه ) ،

و خردمندی (عقل) است ؛

و اصل همه ی این نیرو ها در دل (قلب) است ؛

 

چنان که پیامبر (ص) در حدیثی به این امر اشاره فرموده اند :

 

در داخل بدن آدمی تکه ی گوشتی است که ؛

 چون او درست و سالم و صالح باشد ؛

 سایر اعضای بدن آدمی نیز سالم و درست و صالح است !

و این همانندی ها ، همه اعتبار جسد آدمی به عالم عِلوی است .

اما در عالم سُفلی ، تن آدمی همچون زمین ؛

استخوان ها چون کوه ها ،

مخ و مغز همچون معادن ،

اندرون تن همچون دریاها ،

رگ ها و رده ها همچون جوی ها و رود ها ،

گوشت تن همچون خاک ،

موی تن همچون گیاه ،

پیش روی چون خاور ،

پشت سر چون باختر ،

سمت راست چون جنوب ،

و سمت چپ همچون شمال ،

نَفَس چون باد ،

سخن چون رعد ،

صدا چون صاعقه ،

خنـــده چون نــــــــــــور ،

غم و اندوه چون تاریکی ،

گریه چون باران ،

روزگار کودکی ؛ چون بهار ،

روزگار جوانی ؛ چون تابستان ،

روزگار پیری ؛ چون پاییز ،

و روزگار کهنسالی ؛ چون زمستان !

و همی دان که هیچ حیوان و نبات و صامت و ناطق نیست ؛

که خاصّیت او در این نقطه ی خاکی نیابی !

نتیجه تصویری برای عید قربان

 

از این روست که بزرگان دین گفته اند :


همه چیز در آدمی باز یابی ،

و آدمی را در هیچ چیز باز نیابی !

و این تن بدین صفت که شنیدی ؛

مانند تختی است که شاهی بر آن نشسته !

که آن شاه را دل گویند !

و او را با این خاک تیره ، خویشاوندی نه !

و همچون زندانی ، او را آرام و قرار نه !

شب و روز در این اندیشه که کَی از این قفس تن رها شود !

و به جهان اِرجِعی اِلی رَبِّکَ پرواز نماید !

 

و پیوسته همی گوید :


کَی باشد که زین قفس پردازم


در باغ الهی آشیـــانی سازم ؟

 



موضوع :